کد خبر: 1219210
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
فرمانده انتظامی کشور با بیان اینکه دوربین‌های کنترل سرعت به بخش خصوصی واگذار می‌شود، تأکید کرد در صورتی که جرایم رانندگی افزایش پیدا نکند، میزان سوانح افزایش خواهد یافت
غلامرضا مسکنی
جوان آنلاین: فرمانده انتظامی کشور با بیان اینکه دوربین‌های کنترل سرعت به بخش خصوصی واگذار می‌شود، تأکید کرد در صورتی که جرایم رانندگی افزایش پیدا نکند، میزان سوانح افزایش خواهد یافت. 
سانحه‌های رانندگی همیشه یکی از دغدغه‌های مسئولان کشوری و به‌خصوص پلیس بوده و هست. براساس آمار‌های رسمی، سال قبل حدود ۲۰ هزار نفر در سانحه‌های رانندگی جان خود را از دست دادند، علاوه بر این نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر هم در این حوادث زخمی و برخی نیز برای همیشه معلول می‌شوند. انسان، راه و خودرو سه عامل اساسی در بروز تصادفات همیشه مورد بحث است و پلیس همیشه به عنوان مدعی‌العموم از نهاد‌های مربوطه خواسته است برای کاهش حادثه و تلفات جانی رانندگی به وظیفه خود عمل کنند. انتقاد پلیس از خودروسازان به‌خاطر ایمن نبودن خودرو‌ها و نادیده گرفتن حقوق مصرف‌کنندگان سال‌هاست که جریان دارد و جز هجمه‌هایی که از سوی مدیران خودروسازی به پلیس صورت گرفته است، اقدامی جدی برای ایمن‌سازی خودرو‌ها انجام نشده و در واقع تلاش پلیس نتیجه قابل قبولی نداشته است. اما برای نقاط حادثه‌خیز که همیشه در بروز حادثه‌های مرگبار نقش پررنگی داشته و دارند با تلاش وزارت راه و به گفته وزیر این حوزه، گام‌های اساسی برداشته شده و تعدادی از نقاط حادثه‌خیز برطرف شده و رفع نقاط دیگر هم در دستور کار قرار دارد که این موضوع را پلیس هم تأیید می‌کند. 
 
 جریمه‌ها بازدارنده نیست 
 سومین عامل، انسان و نقش راننده است. به گفته پلیس اکثر تصادفات مرگبار به‌خاطر ارتکاب تخلف ۷ تا ۱۰ درصد رانندگان پرخطر رخ می‌دهد و حدود ۹۰ درصد افراد حادثه‌دیده باید تاوان تخلف این ۱۰ درصد را بدهند. پلیس معتقد است یکی از دلایل ارتکاب تخلف از سوی رانندگان پرخطر ناچیز بودن ارزش ریالی جرایمی است که برای این افراد در نظر گرفته شده و به همین دلیل هزینه‌های ارتکاب تخلف در این حوزه بازدارنده نیست و باید با افزایش جریمه‌های رانندگی، متخلفان را نقره‌داغ کرد. 
سردار احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور در مراسم هجدهمین همایش رؤسای پلیس راهور فراجا که صبح دیروز در سالن همایش‌های نورالرضا برگزار شد در جمع فرماندهان راهور اعلام کرد هزینه‌های تخلف رانندگی بازدارنده نیست و باید جرایم افزایش یابد تا تخلفات رانندگی کاهش یابد. 
وی گفت: سوانح رانندگی و تصادفات مرگبار همیشه دغدغه ما بوده و همه ما باید کمک کنیم که تصادفات و جانباختگان رانندگی کاهش پیدا کنند. بررسی‌ها نشان داده است اکثر رانندگان افراد قانونمند هستند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند، اما حدود ۱۰ درصد از رانندگان مرتکب تخلف می‌شوند و حادثه می‌آفرینند و ۹۰ درصد دیگر باید تاوان این افراد را در حادثه‌های رانندگی بدهند و این اشکال دارد و باید به آن توجه کرد. هزینه‌های تخلف برای متخلفان رانندگی امروز کم است و بازدارنده نیست و اگر هزینه تخلف برای متخلفین ترمیم نشود همین رانندگان متخلف در سال بعد بی‌محاباتر دست به تخلف می‌زنند و ما در پی این هستیم که هزینه تخلف را افزایش دهیم و حتماً این اتفاق می‌افتد تا جلوی افزایش تخلفات گرفته شود. وی افزود: اصحاب رسانه هم برای حفظ جان مردم به این موضوع بپردازند و به آن توجه ویژه داشته باشند. 
 
 قابل قبول نیست 
سردار رادان خطاب به فرماندهان راهور گفت: عدد آمار ۶۰۰ میلیارد کیلومتر، میزان پیمایش یک سال در کشور است که این آمار را اگر بخواهیم با توجه به تعداد خودروها، واحد‌های کنترلی و رانندگان با شمار جانباحتگان و تصادفات مقایسه کنیم، آمار‌ها از اقدامات مثبت و روبه‌رو رشد حکایت دارد، اما کافی نیست. هرچند پلیس راهور در کنار پیمایش این ۶۰۰ میلیارد کیلومتر، ۲۰۰‌میلیون خدمت نیز به مردم ارائه کرده است، اما امسال به هدفمان در کاهش شمار جانباختگان تصادفات نرسیده‌ایم. مردم این موضوع را از من طلب می‌کنند و من هم این موضوع را از شما طلب می‌کنم. 
فرمانده کل انتظامی با تأکید بر ضرورت ارائه خدمات نو و به‌روز به مردم گفت: هر زمان که قرار است یک نوشوندگی در کشور ایجاد شود، یک مقاومتی در برابر آن وجود دارد و این مقاومت در واقع برای دفاع از چیزی است که در حال حاضر وجود دارد. 
 
 دوربین‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود 
سردار رادان با اشاره به اینکه دوربین‌های جاده‌ای کم است، ادامه داد: نظارت بر تخلفات از ضروریات است و در حوزه رانندگی امروز تعداد دوربین‌های جاده‌ای محدود است و برخی از رانندگان یاد گرفته‌اند که چطور از مقابل دوربین‌ها بگذرند، حتی برخی از رانندگان جای دوربین‌های خراب و دارای نقص را هم شناسایی کرده‌اند. از طرفی در حال حاضر با امکانات دولتی نمی‌توان دوربین‌های جاده‌ای را افزایش داد، چون فعلاً منابع دولتی محدود است. در سال ۱۴۰۳ باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و بخش خصوصی را در جاده‌ها بیاوریم و دوربین‌های جدید را نصب و رکورد‌ها را ثبت کنیم تا تمامی جاده‌ها در تسخیر پلیس قرار گیرد. 
وی افزود: دوره اینکه ما فقط پاسگاه یا گشت بزنیم گذشته است و حتماً باید این موضوع را در حوزه کنترل ناوگان خودرویی انجام دهیم. پس حرکت باید به سمت خصوصی‌سازی باشد. 
سردار رادان گفت: در حال حاضر مردم برای گرفتن خدمات به پلیس مراجعه می‌کنند، اما ما در تلاشیم از سال ۱۴۰۳ وضعیت به‌گونه‌ای شود که ما به مردم مراجعه کنیم. هدف این است که در یک بازه زمانی از مراجعه مردم به ما کاسته و بر مراجعه خدمت به مردم افزوده شود. 
 
 آمادگی پلیس برای کاهش تصادفات 
سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی هم در این همایش گفت: پلیس راهور برای تمرکز بر مأموریت و تکلیف نظم ترافیکی، بخشی از تصدی خود را در سال آینده برون‌سپاری خواهد کرد. ما تلاش می‌کنیم بدون اینکه باری برای دولت و مردم داشته باشیم به تمام اهدافمان برسانیم و امیدوارم مجموعه این تدابیر به این منجر شود که در سال آینده افتخار کنیم که در گام اول توانستیم در کاهش آمار تصادفات تأثیرگذار باشیم. 
فرمانده راهور فراجا افزود: با همه دوستان این میثاق و عهد را بسته‌ایم تا بر اساس فرمایشات حضرت آقا در خصوص انجام کار‌های بزرگ و تحولات جدید در سال ۱۴۰۳ بتوانیم برنامه‌های دولت و فرماندهی انتظامی را در خصوص نظم ترافیکی به منظور کاهش تصادفات و جانباختگان و مجروحین اجرایی کنیم. در برنامه‌ریزی‌های ما مشخص شد برای کاهش تصادفات نیازمند آمادگی کامل تمام نیرو‌های پلیس هستیم که تمام مأموران ما به آن مشرف هستند و باید از همه مؤلفه‌های محیط استفاده کنند تا بتوانیم به‌درستی و هوشمندانه با استفاده از فرصت‌ها و امکاناتشان در برابر آسیب‌های تهدیدکننده محافظ جان مردم باشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
0
0
فقط پول
برای کی و کجا...‌‌‌‌‌......
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار